A Krisztus utáni 3. század végére egész Pannóniában, így Savariában (azaz a mai
Szombathelyen) is kialakult a helyi keresztény gyülekezet, amelynek élén püspök
állt. Azonban ezt a vallási közösséget is nemsokára érintették a Diocletianus
császár (284-305) által elrendelt keresztényüldözések. Ennek vértanúi közül a
dél-pannóniai Siscia város (a későbbi Sziszek, ma Sisak, Horvátország) püspökét,
Quirinust éppen itt, Savariában végezték ki 303. június 4-én.
I. (Nagy) Constantinus császár (306-337) 313-ban engedélyezte a keresztények
szabad vallásgyakorlatát, papjaik is megkapták mindazon kiváltságokat, amelyek
más vallások elöljáróit is megillették. Templomokat (Savariában a város északi
kapuja melletti Quirinus-bazilikát) és más kultuszépületeket emeltek (a város
keleti kivezető útja mentén - Quirinus püspök eredeti nyughelye körül - nagy
kiterjedésű keresztény temető alakult ki).
Savariában született Európa egyik legismertebb szentje, Szent Márton (316-397).
Életrajzából értesülünk arról, hogy édesapja Pannóniában állomásozó római katona
volt, a család később Itáliába került, ahol Márton - már mint megtért keresztény
- maga is katona lett. Katonaként került Galliába. Ehhez a korszakhoz
kapcsolódik az a közismert jelenet, amikor köpenyét megosztja egy koldussal.
Leszerelése és további vándorlások után ismét ide tért vissza, ahol remeteként
élt, később Tours városának püspökévé választották. A jámbor püspök sírja körül
idővel zarándokhely alakult ki, ennek köszönhetően Európában többnyire Tours-i
Szent Márton néven ismerik.
A Krisztus utáni 5. század végén a római közigazgatás megszűnésével a
nyugat-pannóniai városokat a népesség jelentős része elhagyta, a keresztények
még Szent Quirinus ereklyéit is magukkal vitték. A helyben maradt népesség
szervező ereje ennek ellenére a keresztény egyház lett: a városi közösség élén a
püspök állt.
Új fejezet kezdődött a savariai kereszténység történetében 791 októberében,
amikor az avar háborúból hazatérő csapatai élén maga Nagy Károly frank király
(768-814) látogatott el az antik városba, hogy a Karoling uralkodóház és
birodalom védőszentje iránti kegyeletét annak szülőhelyén rója le. Ettől kezdve
Savaria és a későbbi Szombathely neve szorosan összefonódott Szent Márton
tiszteletével.
Miután a Nyugat-Dunántúl területét 828-ban végképp a Frank birodalomhoz
csatolták, és a régi Savariából grófsági székhely lett, a település új
plébániatemplomát, a mai Szent Márton-templom elődjét természetesen a szent vélt
szülőháza helyén, az ókeresztény temető területén, annak egyik jelentős
épületének felhasználásával építették fel. A salzburgi érsekség egyházi
fennhatósága alá tartozó városban valószínűleg még új püspökség felállítását is
tervbe vették. Ám nemcsak a nagyobb központokban épültek templomok ebben az
időszakban, hanem más stratégiai fontosságú helyeken is, mint például a velemi
Szent Vid-hegyen.
A római alapokon nyugvó karoling egyházszervezetet a magyar honfoglalás teljes
egészében eltörölte. Bár a jelentősebb központok körül - így talán Savariában is
- kisebb keresztény közösségek fennmaradhattak, de a hivatalos egyházszervezet
megszűnt, és annak nyugati kapcsolatai teljesen megszakadtak, majd csak a Géza
fejedelem (970-997) idején meginduló térítés során éledhettek újjá. A térítés
befejezése és a magyar egyházszervezet kialakítása azonban már teljes egészében
fia, Szent István király (997 /1000-1038) nevéhez kapcsolódik. A magyar egyház
első intézményei természetes módon a fejedelmi központ, Esztergom körül és az
Árpádok uralmi területén, a Dunántúlon jöttek létre.
A veszprémi és a győri püspökség az esztergomi érsekséggel együtt István király
egyházszervező munkájának legelső eredményei közé tartoznak. Bár alapításuk
dátuma nem ismert, valószínű, hogy még megkoronázása előtt, vagy közvetlenül azt
követve hozta létre őket első királyunk. A Dunántúl harmadik püspöksége 1009-ben
létesült Pécs központtal, és ezzel kialakult az ország nyugati felének
egyházszervezete, amely főbb vonalaiban egészen a 18. századig fennmaradt: a
Dunántúl északnyugati része (többek között Vas megye is) Győrhöz, a középső
területek (többek között Zala megye is) Veszprémhez, a délnyugati rész pedig
Pécshez tartozott. Jelentősebb változás csak akkor történt, amikor Szent László
király (1077-1095) 1092 körül megalapította a zágrábi püspökséget, ekkor került
Zágrábhoz Zala megyéből a bekcsényi főesperesség, és ekkor véglegesült a pécsi
püspökség délnyugati határa is.
A Vas vármegye területén lévő legrégebbi egyházi intézmény a vasvári káptalan
lehet, amelynek alapítóját és alapítási idejét ugyan nem ismerjük, de mivel a
vasvári esperességgel kapcsolódik össze, létrejötte a 11-12. századig nyúlhat
vissza. Vas megye korai kolostorai közül még bizonyára a 13. század előtt jött
létre a 20. századig működő dömölki (ma Celldömölk) és a rövid életű küszéni
(később Németújvár, ma Güssing, Ausztria) bencés apátság, a szentgotthárdi
cisztercita apátság alapítása pedig az 1180-as évekre tehető. A legismertebb, ma
is álló korai monostor, a jáki apátság már a 13. század folyamán épült,
hasonlóan a mára nyomtalanul elpusztult pornói (ma Pornóapáti) - előbb bencés,
majd ciszterci - apátsággal. Zala vármegye legrégebbi egyházi intézményei - a
zalavári, a tihanyi, a kapornaki bencés apátságok, a türjei premontrei
prépostság… - kivétel nélkül azokon a területeken találhatók, amelyek ma is a
Veszprémi egyházmegyéhez tartoznak. Ennek az lehet a magyarázata, hogy a megye
délnyugati része mint határterület a korai időkben ritkán lakott volt. A korai -
inkább már 13. századi - falusi templomoknak azonban mind a vasi, mind a zalai
területeken ismerjük szép példáit, ilyen a csempeszkopácsi, az őriszentpéteri, a
zalamindszenti és zalaszentmihály-bödei templom.
Egyházi funkcióik mellett jelentős kulturális tevékenységet folytattak a
szerzetesrendek is, kolostoraikban gazdag könyvtári és levéltári anyag
halmozódott fel, ami azonban a török korban jórészt megsemmisült. A szerzetesek
- főleg a városokban tevékenykedő kolduló rendek: domonkosok, ferencesek,
ágostonosok - is folytattak oktatási tevékenységet. A kolostori iskolákban
kaptak alapvető képzést a városi polgárok gyermekei, akik közül a késői
középkorban számosan jutottak jelentős egyházi pozíciókba. A domonkosok még a
13. század közepén telepedtek meg Vasváron, a ferencesek a 13. században
Muraszemenyén, majd a 14. század második felében Szombathelyen, de az
ágostonosoknak is volt kolostora a középkorban Körmenden és Pápocon.
A középkor végére megnőtt a szerzetesi rendházak száma, amelyben fontos szerepet
játszott a nemesi családok támogatása, így építettek rendházakat a későbbi
egyházmegye területén a ferencesek Egerváron és Zalatárnokon, az ágostonosok
Németújváron és Zalalövőn, a pálosok Szalónakon (ma: Stadtschlaining, Ausztria)
és Monyorókeréken (ma: Eberau, Ausztria).
A középkor folyamán jelentősen sűrűsödött a plébániahálózat is, az Árpád-kori
plébániaközpontok bővítése és átépítése mellett számos kisebb településen is új
templom épült immár gótikus stílusban. Az uradalmak megszervezése is segítette a
templomépítéseket, a kisebb központokban új plébániák létesültek - ennek szép
példája a 14. század második felében felépült veleméri templom, amely a
felsőlendvai uradalom egyik kerületének plébániája lett. A mezővárosokban és a
nagyobb piachelyeken is új, tágas gótikus templomok épültek, amelyeket gyakran
igényes falfestmények díszítettek, ezek egyik legismertebb példája a mártonhelyi
(ma: Martjanci, Szlovénia) plébániatemplom, amelyet a velemérihez hasonlóan egy
neves középkori festő, Aquila János falképei díszítenek. A gótikus városi
plébániatemplomok - országos szempontból is - egyik legszebb példája a kőszegi
Szent Jakab-templom .
A török hódoltság a vasi és zalai egyházszervezet jelentős pusztulását hozta
magával, amihez hozzájárult a távoli püspöki központok gyengülése (a győri
püspök is elesett a mohácsi csatában és püspöki széke hosszú időre betöltetlen
maradt, a veszprémi püspöknek pedig menekülnie kellett székvárosából). Közvetlen
pusztulás fenyegette Zala megye délnyugati területeit és Vas megye déli, Rábáig
terjedő részeit. Mindezek következményeként jelentős egyházi- és világi
igazgatási változások történtek: a vasvári káptalan és Vas vármegye székhelye
áttelepült Szombathelyre, a győri püspök mezővárosába, a veszprémi püspök
Sümegre költözött, de megnőtt Zalaegerszeg jelentősége is.
Az egyházszervezet szétesése nagyban hozzájárult a reformáció terjedéséhez is, a
olyan jelentősebb egyházi települések, mint Szombathely, valamint a frissen
betelepített és katolikus hitükhöz ragaszkodó horvátok falvai - kivételével
gyakorlatilag az egész Nyugat-Dunántúl az új tanokat követte. A folyamatot
gyorsította, hogy a legjelentősebb nagybirtokos családok is a reformáció
követőivé váltak, sőt birtokközpontjaik mint a Batthyányiak németújvári vagy a
Nádasdyak sárvári rezidenciája - az új tanokat hirdető szellemi központokká
váltak. Az uradalmak népe követte a birtokosok hitvallását, de katolikus papok
hiányában terjedt a reformáció a kisbirtokokon is.
A római katolikus egyház újjászerveződése csak a 17. század elején indult meg
Magyarországon, melyben kiemelkedő szerepe volt Pázmány Péter esztergomi
érseknek (1616-1637). Részben Pázmány személyes közreműködésének köszönhetően
visszatértek a katolikus hitre a Nyugat-Dunántúl legjelentősebb főúri családjai,
az Esterházyak, Batthyányiak, Nádasdyak, és nyomukban az uradalmak népe. A
katolikus hitre visszatért arisztokrata családok is jelentős szerepet vállaltak
az új templomok, kolostorok és iskolák építésében.
A török hódoltság után az egyház újjászervezésében jelentős szerepet vállaltak a
szerzetesrendek, újonnan alapított kolostoraik ún. missziók keretében nagy
területek lelki gondozását látták el. Ilyen volt Zala megyében - már a későbbi
egyházmegye határain túl - a ferencesek nagykanizsai és búcsúszentlászlói
kolostora, Vas megyében pedig a jezsuiták kőszegi, a domonkosok szombathelyi és
vasvári, a ferencesek ugyancsak szombathelyi és németújvári, valamint a bencések
celldömölki rendháza. A szerzetesrendek terjesztették el a barokk vallásosság új
formáit, melynek egyik központi eleme volt a Mária-tisztelet. Nem véletlen
tehát, hogy a szerzetesi templomok váltak a legjelentősebb búcsújáróhelyekké.
Az egyházmegye legismertebb búcsújáró helye a celldömölki bencés templom, ahol a
mariazell-i kegykép másolatához zarándokolnak a hívek a 18. század közepétől
egészen napjainkig (maga Dömölk település is a híres stájerországi búcsújáró
helyről kapta a ma is használatos Kiscell nevet, illetve hivatalos nevének Cell
előtagját).
A domonkosok vasvári templomában a helyi Szűz Mária-búcsú kapcsolódott össze a
rend Olvasós (rózsafüzéres) Boldogasszony tiszteletével, amelyet jól
kiegészített az ugyancsak a barokk vallásosságban gyökerező szentkúti kegyhely.
Vasvár kedvelt zarándokhelye volt a vasi és a zalai parasztságnak, köztük a
nemzetiségeknek is.
A kisebb, helyi jelentőségű búcsújáró helyek közül kiemelkednek a szentkutak:
Vát, Gencsapáti vagy Pusztacsatár kegyhelyeit a környező falvak népe ma is nagy
számban keresi fel. Természetesen az egyházmegye határain túlra is gyakran
indultak zarándoklatok. Kedvelt célpontok a mai napig a szomszédos megyékben
Búcsúszentlászló, Homokkomárom, Sümeg és Győr. A mai országhatáron túli, de az
egykori egyházmegyéhez tartozó területek búcsújáró helyei közül ki kell emelni a
magyarok által is látogatott muravidéki Bántornyát (Turnisce), a burgenlandi
Pinkakertest (Gaas) és a Kőszeggel szomszédos Rőtfalvát (Rattersdorf). A
történeti határokon túli területekről mindenek előtt a stájerországi Mariazell
kegyhelyét kell megemlíteni, amely nemcsak a nyugat-magyarországiak, hanem
általában a magyarok egyik legkedveltebb külföldi búcsújáró helye már a középkor
óta.
A szombathelyi püspökséget 1777-ben - pápai hozzájárulással - Mária Terézia
királynő (1740-1780) hozta létre. A terv nem volt új keletű, a katolikus
megújulás során már Pázmány Péter esztergomi érsek is felvetette kisebb, jobban
irányítható egyházmegyék létrehozását, amit később többen is támogattak, de
részben a püspökök, részben pedig a káptalanok ellenállása következtében -
elsősorban anyagi viták miatt - meghiúsult. Mária Terézia kormányzati rendszere,
a felvilágosult abszolutizmus szellemében kívánta megreformálni a magyar
katolikus egyházat, így került sor az ország keleti felén három görög
szertartású egyházmegye alapítására, majd az esztergomi egyházmegyéből három új
püspökség kialakítására és a Dunántúlon a fehérvári – és a szombathelyi
püspökség létrehozására Az új szombathelyi főpap, Szily János püspök (1777-1799)
elsődleges feladatának tekintette, hogy a három egyházmegyéből szerveződött
papságát egységgé formálja. Már az alapítás évében kiadta az egyházmegye első -
egészen 1927-ig érvényben lévő - törvénykönyvét, előírta az egységes katekizmus
használatát, és a tridenti zsinat szellemében nekilátott a papnevelés
megszervezésének. Alapított két jámbor társulatot: egyet a keresztény hit
tanításának terjesztésére, egy másikat pedig a világi papok részére.
Egyházmegyéjének megismerése érdekében 1778-ban megkezdte hivatalos
egyházlátogatási körútját, a canonica visitatio-t, majd ennek tapasztalatait
felhasználva döntött arról, hogy hol kell új iskolát, plébániát és templomot
építeni. Szily János egyházszervezési feladatai mellett már az első évben
hozzálátott az egyházmegye központjának kiépítéséhez. Elsőként 1778-ban a
papképzés megindítása érdekében Melchior Hefele tervei szerint megkezdte a
szeminárium építését. Sajnos az 1780-ra elkészült épületet sokáig nem lehetett
céljának megfelelően használni, mivel II. József király (1780-1790) 1783-ban
megszüntette az egyházmegyei szemináriumokat, és központi intézményeket hozott
létre erre a célra. Előírta azonban, hogy a kispapoknak felszentelésük után még
egy évet az egyházmegyéjük központjában kellett eltölteni, hogy ott a dogmatika
és erkölcstan ismétlésével a lelkipásztorkodásra előkészüljenek. Az első ilyen
csoport 1785-ben költözött be a szemináriumba.
Bár a győri püspököknek volt egy vára Szombathelyen is, ez azonban inkább
hasonlított egy majorsági központhoz, mintsem egy főpapi rezidenciához.
Szükséges volt tehát egy új püspöki palota felépítése is, melynek terveit a
püspök ugyancsak Hefelével készíttette el. A látványos barokk épület 1784-re
épült fel, legismertebb részei a Franz Anton Maulbertsch történeti freskóival
díszített díszterem, a Stephan Dorfmeister nagyméretű olajképeivel borított
Szent Pál-terem és az ugyancsak az ő antik témájú freskóival díszített Sala
Terrena (földszinti terem - ma Egyházmegyei Múzeum).
A püspök az új székesegyház munkálatait 1791-ben kezdte meg Hefele vezetésével,
majd a mester 1794. évi halálát követően tanítványa, Anreith György lett a munka
irányítója. A templom szobrait Philipp Jakob Prokopp, a freskókat - Maulbertsch
tervei alapján - Joseph Winterhalder készítette. A munka Szily halálát követően
leállt, és azt csak Somogyi Lipót püspök (1806-1822) kezdte újra. Mivel a régi
mesterek zöme ekkora már elhunyt, a templom freskóit Anton Spreng bécsi
akadémiai festőművésszel fejeztette be. Az immáron késznek mondható
székesegyházat Somogyi Lipót 1806 novemberében áldotta meg.
A Szombathelyi egyházmegye két vármegye - Vas és Zala - területén, három régi
püspökség - Veszprém, Győr, Zágráb - határaiból kiszakítva jött létre 1777-ben.
Az új egyházmegye Vas megye egészét és Zala délnyugati részét (a Muraköz nélkül)
foglalta magába. Vas vármegye korábban a győri püspökséghez tartozott, a megye
területe egybeesett a püspökség egyik igazgatási egységével, a vasvári
főesperességgel. Zala vármegye területe eredetileg a veszprémi püspökséghez
tartozott, két részét a központi területeket lefedő zalai főesperesség és a
délnyugati határterületen, a Muraközben és a Mura északi partján létrejött
bekcsényi főesperesség képezte. Ez utóbbi terület később a Zágrábi
egyházmegyéhez került, és az új egyházmegye megalapításakor is csak a Murán
inneni részt csatolták Szombathelyhez a veszprémi püspökség zalai
főesperességének nyugati részével együtt. Az egyházmegye területében jelentős
változást már csak a trianoni békeszerződés hozott 1920-ban, amikor a
Magyarországtól elszakított területekkel Ausztriához csatolták Vas vármegye
nyugati határvidékét (Őrvidék) , Vas és Zala vármegye Mura menti területeit
(Muravidék) pedig a Szerb-Horvát-Szlovén Királysághoz. Ezek a területek idővel a
helyi egyházigazgatás részeivé váltak (kismartoni püspökség, muraszombati
püspökség).
Vas megye határmenti területein a középkor korai századaitól éltek idegen ajkú
népek: nyugaton nagyjából a Rába vonaláig németek, attól délre, a Muráig
szlovének. Ezt a népességet az egykori határvidék benépesítésére a 12-13. század
fordulójától folyamatosan telepítették be a nagy uradalmakba. A szlovének lakta
rész a Mura mentén a zalai oldalon is folytatódott tovább egészen Alsólendváig.
A német (helyi elnevezése szerint hienc) és a szlovén (régebbi nevén tót,
újabban vend) népesség folyamatosan gyarapodott, és többségbe került ezeken a
területeken.
A török időkben jelent meg nagyobb számban a horvát nép Vas és Zala megye
területén. A nyugati határ mentén Horvátország távolabbi vidékeiről telepítettek
parasztokat a török hadjáratok során megritkult népességű magyar és német
falvakba, Zala megye délkeleti csücskébe pedig a Murán túlról (ezért az
előbbieket - a mai Burgenlandról - gradiscsei, utóbbiakat pedig Mura-menti
horvátoknak nevezik). A Vas megyei horvátság jelentős része a trianoni
békeszerződés után Ausztriához került, a zalai horvátok nagy része azonban ma is
az ország és a megye területén belül él. A Zala megyei horvátok és szlovének
1777-ig a zágrábi püspökséghez tartoztak, így folyamatosan szláv nyelvű papok
látták el lelkigondozásukat, de a győri, majd a szombathelyi püspökök is
gondoskodtak német, szlovén és horvát anyanyelvű papokról. Később, a dualizmus
idején a kormányzat magyarosító törekvéseit az egyházmegyei papság tompította.
Horvát, szlovén és német nyelven is jelentek meg imakönyvek, naptárak, segítve
ezzel a nemzetiségeket anyanyelvük ápolásában.
A felvilágosult abszolutizmus kormányzati politikáját folytatta tovább Mária
Terézia fia, II. József (1780-1790), aki azonban az ország és az egyház
évszázados kiváltságait és jogait már sokkal kevésbé vette figyelembe. Egyik
korai rendelete bevezette a királyi tetszvényjog, az ún. placetum regium
intézményét, amely a Szentszék hivatalos iratainak kihirdetését királyi
jóváhagyáshoz kötötte. Az intézkedés megalázó volta ellen Szily János püspök a
prímásnál emelte fel szavát, de minden eredmény nélkül.
Az uralkodó egyik legismertebb egyházi intézkedése a gyakorlati munkát nem végző
szerzetesrendek feloszlatása volt, amely a Szombathelyi egyházmegyében is
jelentős károkat okozott: 1787-ben oszlatták fel a dömölki bencés apátságot,
majd a következő évben a szombathelyi domonkosoknak kellett Vasvárra költözni
(ottani rendházukhoz plébánia is tartozott, így elkerülte a felszámolást).
A francia forradalom, majd azt követően a napóleoni háborúk a Szombathelyi
Egyházmegyében is éreztették hatásukat. Az 1809. évi győri csatát követően a
franciák 110 napra megszállták Szombathelyt. Somogyi Lipót (1806-1822) püspök
számára nagy terhet jelentett a megszállók élelmezése és a hadisarc fizetése.
Augusztus 15-én a francia parancsnok még a székesegyházat is megszállta, mivel a
püspök - Nagyboldogasszony ünnepén és Napóleon születésnapján - nem volt
hajlandó az ünnepi misét a császár tiszteletére felajánlani. A francia
forradalom és a felvilágosodás eszméinek hatására meglazult az egyházi fegyelem.
A bajok orvoslására a prímás 1822-re Pozsonyba nemzeti zsinatot hívott össze.
Részben ennek előkészítésére rendezték meg 1821-ben a Szombathelyi egyházmegye
első zsinatát.
A béke éveiben nagyobb figyelmet szentelhettek a püspökök az egyházmegye
gazdaságának rendbetételére, modernizálására. Szükség is volt erre, mivel a nagy
építkezések terhei mellett több katasztrófa is sújtotta az egyházmegyét.
1779-ben tűzvész pusztított Szombathelyen, Szily püspök az otthontalanná vált
óperintiek számára ekkor új falut alapított: Újperintet. 1817-ben újra tűz
martaléka lett a püspöki székváros, ekkor pusztult el a Fő téri várostorony és a
Szent Sebestyén-kápolna. 1823-ban tűz martalékává vált a püspök másik
mezővárosa, Zalaegerszeg is, több püspöki épület mellett a plébániatemplom is
használhatatlanná vált. A reformkor időszaka - részben a káresetek miatt –
építkezéssel és a gazdasági egyensúly megteremtésével telt. Bőle András
(1824-1843) püspök fejlesztette a sorokmajori és zalaegerszegi uradalmakat,
valamint 1836-ban ő építtette a szombathelyi püspöki sörházat.
Az 1848/49-es forradalom a szombathelyi püspökség részéről kettős fogadtatásra
lelt. Balassa Gábor (1844-1851) püspök egészen addig támogatta az új magyar
kormányt, míg az megmaradt az áprilisi törvények által szabott békés -
alkotmányos monarchián alapuló - úton. Mikor azonban a kormány a szabadságért
fegyvert fogott, és szembeszállt a királlyal, (akitől Balassa is kapta
kinevezését) először érzelmeiben, majd gyakorlatban is elfordult a
szabadságharctól olyannyira, hogy azokat a kispapjait, akik részt vettek a
harcokban, nem vette vissza szemináriumába.
Egyházmegyénk katolikus társadalma az abszolutizmus korának zártságából a
kiegyezés idején tört ki, és a korszak végére már igen jelentős erőként tudott
fellépni. A katolikus társadalmi fellendülés alapját részben a már működő
hitbuzgalmi csoportok, részben az egyházi kézben lévő iskolák, főként az elemi
iskolák biztosították. A XIII. Leó pápa által 1891-ben kiadott Rerum novarum
kezdetű pápai körlevélben megfogalmazott szociális tanítás Magyarországon – azon
belül a Szombathelyi Egyházmegyében különösen is – értő fülekre talált. Hatását
ez elsőként a különböző karitatív egyesületek létrejöttével éreztette. 1891-ben
alakult meg Stegmüller Károly vezetésével a Szombathelyi Paulai Szent Vince
Egyesület, amelynek célja „a szegény és elhagyott családok vagy egyesek anyagi
segélyezése és vigasztalása” volt.
Ugyancsak az elesettek, nincstelenek megsegítésére létesült az 1898-ban
eredetileg angoltanulás céljából összegyűlt, előkelő hölgyek által alapított
Szent Erzsébet Egyesület. Mindkét karitatív szervezetre jellemző volt, hogy csak
a legritkább esetben adtak pénzt a rászorulóknak, elsősorban ruhával,
élelmiszerrel, tanszerrel, tüzelővel segítették védenceiket. Az egyesület
hölgyei Boda János irodaigazgató segítségével alapították meg a Katolikus Nővédő
Egyesületet, amely a munkásnők és lányok védelmével, képzésével foglalkozott.
A század vége felé terjedtek el egyházmegyénkben a katolikus legényegyletek.
Ezek munkásfiatalok, segédek számára létesültek, hogy szabadidejüket hasznosan,
tartalmasan tudják eltölteni. Az 1894-95-ös úgynevezett egyházpolitikai harcok
idején jöttek létre számos vasi településen a katolikus körök, ezek célja a
katolikus érdekek kulturális vonalon való védelme volt.
A századfordulón maga az egyház is védelemre szorult politikai vonalon a
liberális beállítottságú, szabadelvű kormányok intézkedései miatt, így alakult
meg 1895 januárjában a Katolikus Néppárt. E politikai erőt a Szombathelyi
Egyházmegyében egészen haláláig Stegmüller Károly prépost, majd pedig Gaál
Sándor szombathelyi plébános vezette. Izgalmas, politikai támadásoktól és
erőszakos cselekménytől sem mentes időszak vette kezdetét. E „harcokban”
jelentős szerepet vitt a székeskáptalan anyagi támogatásával 1895-ben
létrehozott új lap, a Szombathelyi Újság. A sajtó és a papság támogatásának
eredményeképpen az egyházmegye területén a Néppárt az országgyűlési
választásokon jelentős sikereket ért el.
Ugyancsak a századfordulón jött létre a magyar keresztényszocialista mozgalom.
Ennek első szervezetét 1903-ban Herényi Jenő ügyvéd hozta létre Szombathelyen
Szombathelyi Keresztény Munkás Egyesület néven. Ezt követően sorra alakultak a
különböző keresztényszocialista munkásegyesületek. Alapvető céljuk a munkások
önsegélyezése, kulturális és teológiai képzése, érdekvédelme volt, de az 1910-es
választásokon már a politika színpadán is feltűntek. Ekkor az Országos
Keresztényszocialista Párt összesen három jelöltet állított, ezek közül kettőt
Vas megyében, igaz mindketten veszítettek körzetükben.
1908-ban alakult meg egyházmegyénkben a Katolikus Népszövetség, amely összefogta
a különböző katolikus egyleteket, s a tagok számára különböző oktatási és
érdekvédelmi szolgáltatásokat nyújtott. Tevékenységével az egyház az egyszerű
falusi emberek mezőgazdasági képzését is segítette.
A történészek a két világháború közti időszakot nevezik a magyar katolikus
reneszánsz korának. Szombathelyen ez a korszak Mikes János (1911-1935)
főpásztori kinevezésétől, 1911-től vette kezdetét. A püspök fontosnak tartotta a
kommunikációt: 1913-ban napilappá fejlesztette a még 1895-ben alapított
Szombathelyi Újságot, a kispénzűek számára Szombathelyi Kis Újság néven egy
keresztény felfogású krajcáros (ma úgy mondanák bulvár) lapot indított, 1914-ben
pedig Martineum néven nyomdát alapított. Még 1913-ban megszervezte az
egyházmegye történetének egyik legnagyobb szabású ünnepségét, Szent Márton
ereklyéjének hazahozatalát. A püspök bátran kipróbálta magát a gazdasági életben
is: bankot alapított, így a különböző egyházmegyei alapok és alapítványok
vagyonát egy szakértőkből álló bizottság felügyelte. Ennek köszönhetően olcsó
hiteleket tudott nyújtani mind a plébániák, mind pedig a kisemberek számára. A
trianoni békediktátum következtében az egyházmegye területének egy jelentős
részét elcsatolták Ausztriához, illetve az újonnan létrejött
Szerb-Horvát-Szlovén Királysághoz. Részben a területi változások, részben pedig
a kor változó hitéleti igényei következtében Mikes püspök 1927-ben egyházmegyei
zsinatot hívott össze. A hívek növekvő száma tette szükségessé azt, hogy Pehm
József –a későbbi Mindszenty József hercegprímás – irányításával Zalában új
lelkészségek, illetve új plébániák alakuljanak. De ekkor lett plébánia több
szerzetesek által ellátott templom is Szombathelyen: a szaléziek által alapított
Szent Kvirin-templom, valamint a domonkosok Szent Márton- és a ferencesek Szent
Erzsébet-temploma. Az új szombathelyi plébániák kultúrházakat is létrehoztak
azzal a céllal, hogy ezek programjain keresztül megszólíthassák a templomba nem
járó városi lakosságot.
Aktív társadalmi élet alakult ki számos hitbuzgalmi, kulturális egyesület
létrejöttével. Az elemi iskolások számára létesült a szívgárda, a középiskolás
fiúk és lányok részére a Mária-kongregáció. A katolikus nők legelterjedtebb
hitbuzgalmi szervezete a rózsafüzér társulat volt, míg a férfiak a Credo
mozgalomban vettek részt nagy számban. Ez utóbbit egy szombathelyi domonkos
atya, Bőle Kornél alapította 1921-ben.
Vidéken a fiatal férfiak körében a KALOT (Katolikus Agrárifjúsági
Legényegyesületek Országos Titkársága), míg a lányok részéről a KALÁSZ
(Katolikus Asszonyok és Lányok Szövetsége) volt népszerű. A számos csoport és
mozgalom működését az 1932-től országos Actio Catholica fogta össze.
A második világháború idején a püspökség mind emberéletben, mind pedig
anyagiakban hatalmas veszteségeket szenvedett. Az egyházmegye „szívét”, a
székesegyházat 1945. március 4-én több bombatalálat érte. A támadás
következtében a templom homlokzata megsérült, a tető és a hajó boltozata
beomlott. Kovács Sándor püspök (1944-1972) a harcok lezárulta után a hívek
segítségével azonnal hozzáfogott az újjáépítéséhez. A hatalmas összefogásnak
köszönhetően Mindszenty József hercegprímás 1947. szeptember 7-én a már
szerkezetileg kész székesegyházat felszentelhette.
A háború több papi áldozatot is követelt. Közéjük tartozik a bombázások
következtében elhunyt Kiss Lajos általános helynök, Pintér József kanonok,
valamint két piarista kispap, akik a szintén találatot kapott püspöki palotában
tartózkodtak. A szovjet megszálláskor lőtték agyon Herman Flóris izsákfai
plébánost, valamint ekkor hunyt el Mikes János nyugalmazott püspök is, aki
répceszentgyörgyi kastélyában főpapi díszbe öltözve várta a szovjet katonákat,
de rosszul lett és meghalt.
A háború után a megszálló szovjet haderő mögé bújva kezdte megkaparintani a
hatalmat az egyházellenes kommunista párt. Ennek egyik első lépése volt, hogy
Rajk László belügyminiszter 1946-ban betiltatta az egyesületeket, köztük a
vallásos szervezeteket is. Vas megyében ekkor mintegy 150 egyházi szervezet
tevékenysége szűnt meg véglegesen. Az 1948. évi 33. törvénycikkel államosították
az egyházi iskolákat. Ezzel az egyházmegye számos elemi iskolája, valamint a
nagyhírű szombathelyi premontrei, illetve a kőszegi bencés gimnázium is állami
kézbe került. Egyidejűleg, - sőt sokhelyütt előbb is - mindent megtettek a
hitoktatás ellehetetlenítéséért.
Korlátozták a nyilvános hitéleti tevékenységet is. A Püspöki Kar által
1947-1948-ra meghirdetett Mária-év eseményei közül a szombathelyi és a
zalaegerszegi ünnepségeket még megrendezhették, azonban a Celldömölkre
meghirdetett Boldogasszony-napokat már nem: a karhatalom távol tartotta a
várostól a zarándokokat, a szentmisét pedig csak a templomban tarthatták meg.
1950-ben betiltották a szerzetesrendek működését, számtalan szerzetest
elhurcoltak. Az egyházmegyei papságot a sajtón keresztül rendszeresen támadták,
a hírhedt karhatalmi szerv, az ÁVÓ pedig tettlegesen is félelemben tartotta
őket. Számtalan papot zártak hosszabb-rövidebb ideig börtönbe. Többeket az
iskolák államosítása elleni tiltakozásuk miatt (Tornyos József, Horváth István,
Szokoly Alajos, Tóth György), másokat Kovács püspök megfélemlítésére (emiatt
került börtönbe 1952-ben Galambos Miklós, dr. Sághy Elek, Gerencsér József, Süle
Ferenc, dr. Szendy László). Fontosnak tartották, hogy a nagyobb települések
plébánosait megfigyeljék, majd – koholt vádak alapján – letartóztassák, helyükre
az állammal együttműködő, úgynevezett békepapokat ültessenek.
Több papot az 1956-os forradalom miatt hurcoltak meg. Közéjük tartozik Abai Imre
sárvári, Czigány Béla oszkói, Óra Kálmán szombathelyi plébános, Varga Imre
kisunyomi vikarius, Lelkes József püspöki helynök, dr. Pataki László püspöki
levéltáros, valamint Kováts Ferenc gencsapáti, Pavlics István nyőgéri, illetve
Tibola Imre szombathelyi káplánok. 1957-ben ölték meg Brenner János rábakethelyi
káplánt. De még a puha diktatúrának nevezett Kádár-korszakban is félelemben
tartották a papokat, hisz az ifjúság megrontása címén szigorúan büntettek minden
nem felügyelt hitoktatói tevékenységet.
A Magyarországon 1988-’90-ben végbement rendszerváltás a vallási életnek is új
lendületet adott. Egyházmegyénkbe visszatértek a szerzetesrendek, újjáalakultak
a szerzetesi jellegű közösségek. Jelenleg a női rendek közül a domonkosok, az
annunciáták, a Notre Dame Kanonokrend, a Szociális Testvérek Társaságának
tagjai, a férfiak közül a ferences, szalézi, premontrei, verbita rendek
szerzetesei élnek és dolgoznak az egyházmegyében.
A hitélet megújítására, a hívek képzésére Dr. Konkoly István megyéspüspök
megalapította a Katolikus Továbbképző Intézetet (ma Martineum Felnőttképző
Akadémia), később a Hittudományi Főiskolát (ma Brenner János Hittudományi
Főiskola Szombathelyi Képzési Központ). Szombathelyen újraindul a Püspöki elemi
iskola, amely ma Boldog Brenner János nevét viseli. Az Egyházmegye egyre több
településén működnek egyházi fenntartású óvodák, általános iskolák és
gimnáziumok. A rendszerváltást követő évek kiemelkedő jelentőségű egyházmegyei
eseményei: 1991. augusztus 19-én II. János Pál pápa szombathelyi látogatása, a
2016-os Szent Márton Év, valamint Brenner János 2018. május 1-jei szombathelyi
boldoggá avatása volt.
Kiss Gábor-Zágorhidi Czigány Balázs-Pál Ferenc:
A vasvári káptalantól a szombathelyi püspökségig. A Szombathelyi Egyházmegye
története
- Az első századok
- Középkor
- Későközépkor
- Katolikus megújulás
- Új egyházmegye
- Terület
- 18-19. század
- A boldog békeidők
- Világháborúk között
- Diktatúrában
- Ezredforduló